Matapelajaran
|
Bahasa Malaysia
|
||
Tahun
|
1
Arif
|
||
Tarikh
|
11
Oktober 2012
|
||
Masa
|
7.15
pagi – 8.15 pagi
|
||
Hari
|
Khamis
|
||
Tema
|
Mari Bertani
|
||
Tajuk
|
Ternakan
Haiwan
|
||
Fokus Utama
|
Standard
Kandungan
|
5.1
|
Memahami
dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
Standard
Pembelajaran
|
5.1.1
|
Memahami
dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.
|
|
Fokus Sampingan
|
Standard
Kandungan
|
2.2
|
Membaca
dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan yang betul.
|
Standard
Pembelajaran
|
2.2.1
|
Membaca
dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pengajaran murid dapat:
1. Menggunakan kata nama am yang mengandungi
dua atau lebih
suku kata terbuka dan tertutup dalam
pelbagai situasi.
2. Membaca dan menyenaraikan kata nama am
mengikut
kategori.
3. Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan betul.
|
||
EMK
|
Kreativiti
dan Inovasi, TMK
|
||
Pengisian Kurikulum
|
i)
Ilmu : Muzik , Pendidikan Kesihatan dan Pendidikan
Moral
ii)
Nilai
: Kerjasama, kebersihan dan Berdikari
|
||
Sistem Bahasa
|
Tata
Bahasa : Kata Nama Am
Kosa
Kata : sabun, sekolah, bapa, bilik
|
||
Media
|
Komputer,
LCD, kad gambar, kad perkataan dan lembaran kerja.
|
||
Kemahiran Bernilai Tambah
|
Kemahiran berfikir : Mengumpul dan mengelas,
menghubungkait,
memadan
BCB : Bacaan Intensif, mendengar dengan
berkesan
|
||
Kecerdasan Pelbagai
|
Verbal - linguistik, interpersonal , muzik
|
||
Pengetahuan Sedia ada
|
Murid
sudah mengetahui cara menjaga kebersihan.
|
||
Media
|
LCD,
komputer, petikan lagu, kad perkataan dan lembaran kerja
|
||
Pentaksiran
|
Lembaran
Kerja.
|
||
Pemulihan
|
Lembaran
Kerja.
|
||
Pengayaan
|
Lembaran
Kerja.
|
Fasa |
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran Dan
Pembelajaran
|
Catatan / Nota |
|
Aktiviti Guru |
Aktiviti Murid |
|||
Permulaan/
mencungkil
idea
(5minit )
|
Nyanyian lagu "Pak Mamat ada kebun" |
1. Guru memaparkan senikata lagu melalui skrin LCD.
2. Guru memper-dengarkan lagu
tersebut.
3. Guru mengait-kannya dengan isi
pelajaran.
|
1.Murid memerhati senikata lagu dengan teliti.
2. Murid mendengar lagu itu dengan
penuh minat.
3. Murid menyanyikan lagu secara
beramai-ramai.
|
Strategik / Teknik:
Verbal liguistik,
KBT: Menghubungkait
BCB:
Berbual tentang perkara yang
berkaitan dengan kehidupan / persekitaran murid- murid.
Media:
1. Komputer
2. BLA Jilid 1
3. LCD
EMK:
Kreativiti dan inovasi
|
Membaca senikata lagu dan
penerangan
Tentang kata nama am
( 15 minit )
|
Kata Nama Am
|
1. Guru memberi penerangan tentang
kata nama am yang terdapat di dalam senikata lagu.
2. Guru mempa-merkan kad yang
mengandungi kata nama am dan meminta murid menyebut semula secara individu.
|
1. Murid menyebut semula kata nama
am yang terdapat di dalam senikata lagu secara kelas.
2. Beberapa orang murid menyebut
semula kad perkataan yang dipamerkan oleh guru.
|
Ilmu:
Pendidikan Kesihatan
Nilai:
Berdikari
KBT :
Kemahiran berfikir
BCB:
Membaca perkataan yang mengandungi
dua suku kata tertutup atau terbuka.
Media:
1. Komputer
2. LCD
3. Buku teks
4. Kad perkataan
5. Lampiran
|
Menjana idea.
Aktiviti Kumpulan
( 15minit )
|
Pertandingan
Siapa Bijak
|
1." Pertandingan Siapa Bijak."
Guru membahagikan
murid kepada 4 kumpulan.
2. Guru menyediakan empat set kad
perkataan. Setiap satu kumpulan mendapat satu set kad perkataan.
3.Apabila loceng dibunyikan
seorang ahli kumpulan akan mengambil satu kad perkataan dan ditampalkan di
papan hitam mengikut kategori. Aktiviti ini akan diulang secara
bergilir-gilir di dalam kumpulan masing-masing sehingga selesai.
|
1.Murid berada di dalam kumpulan
masing-masing.
2. Wakil kumpulan tampil mengambil
satu set kad perkataan.
3.Murid bergilir-gilir menampal
kad perkataan masing- masing apabila loceng dibunyikan.
4.Kumpulan yang dapat menghabiskan
dengan dalam masa yang paling singkat dan jawapannya tepat dikira sebagai
pemenang.
|
Strategi/Kaedah :
Kumpulan
Nilai:
Bekerjasama
KBT:
KB:
Menghubungkait , menjana idea,
mengumpul dan mengelas
KP:
Interpersonal
BCB:
Memproses maklumat dan melaporkan
maklumat
Media:
Kad perkataan
|
Mengaplikasikan Idea
(20 minit )
|
1. Guru meminta murid berbincang
di dalam kumpulan untuk membina kata nama am yang telah diagihkan.
2. Guru meminta ketua kumpulan
menulis ayat yang telah dibina.
3. Guru memper-betulkan ayat yang
telah dibina oleh murid.
Pentaksiran
1. Guru meminta murid menyena-raikan
kata nama am mengikut kategori pada lembaran kerja yang diedarkan.
Pemulihan
1. Guru meminta murid memadankan
gambar dengan perkataan yang sesuai.
Pengayaan
1. Guru meminta murid mengisi
tempat kosong dengan perkataan yang sesuai berpandukan gambar.
|
1. Setiap kumpulan berbincang
untuk membina ayat berdasarkan kata nama am yang telah diagihkan oleh guru.
2. Ketua kumpulan menulis ayat
yang telah dibina di papan hitam.
3. Murid menulis ayat yang telah
diperbetulkan oleh guru di dalam buku latihan.
|
Strategi/Kaedah :
Perbincangan kumpulan
Nilai: Kerjasama
Ilmu: Pendidikan Moral
KB:
Memadan
KP :
Muzik, visual -ruang
BCB:
Mencatat nota
Media:
1.Lembaran kerja
|
|
Rumusan/ penutup
(5 minit)
|
Rumusan
|
1.Guru merumus isi pelajaran dan
meminta murid menyatakan nilai murni.
2.Guru meminta murid menyanyikan
semula lagu "Pak Mamat Ada Kebun''
|
1.Murid menyatakan nilai murni
dengan bimbingan guru.
2. Murid menyanyi sambil beraksi.
|
Strategi/Kaedah :
Lisan/Didik hibur
KP:
Verbal-lingustik, muzik
Media:
Komputer, LCD
|
1 comment:
RPH yang baik dan mudah difahami.
Post a Comment